Het kantoor
Beleving, Bezetting, Drukte, Faciliteiten, Kantoorinrichting, Werkplek

Druk op kantoor? Een kwestie van perspectief!

Dit rapport van het CFPB gaat in op de vraag waarom medewerkers drukte ervaren in de werkomgeving, en hoe deze ervaring verschilt van objectieve maatstaven zoals bezetting.

In deze publicatie

Dit rapport van het CFPB gaat in op de vraag waarom medewerkers drukte ervaren in de werkomgeving, en hoe deze ervaring verschilt van objectieve maatstaven zoals bezetting. Het CFPB voerde meerdere studies uit om inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan de subjectieve beleving van drukte en biedt oplossingen om kantoren aangenaam druk te maken.

Objectieve maat versus ervaren drukte

Een centrale bevinding is dat bezetting, de objectieve maat voor het aantal aanwezige mensen, niet noodzakelijk overeenkomt met de ervaren drukte. Terwijl facilitaire managers bijvoorbeeld een bezetting van 75% als ‘optimaal’ beschouwen, kunnen werknemers ditzelfde percentage als te druk of juist aangenaam ervaren. Deze subjectieve perceptie wordt beïnvloed door fysieke kenmerken van de ruimte, zoals akoestiek en openheid, maar ook door sociale factoren zoals interactie met collega’s en persoonlijke eigenschappen zoals prikkelgevoeligheid.

Geluidsoverlast open kantoren

Het rapport introduceert een model dat laat zien hoe fysieke, sociale en persoonlijke factoren samen bijdragen aan drukte-ervaringen. Zo wordt geluidsoverlast genoemd als de meest voorkomende oorzaak van negatieve ervaringen, vooral in open kantoren. Het bieden van stille zones en ruimtes voor geconcentreerd werk kan deze ervaringen sterk verbeteren. Sociale aspecten, zoals het kunnen werken in de buurt van bekende collega’s, spelen eveneens een grote rol. Medewerkers ervaren kantoren pas als echt druk wanneer ze niet op hun voorkeursplek kunnen werken, ongeacht het aantal beschikbare werkplekken.

Productiviteit en welzijn ondersteunen

De resultaten benadrukken het belang van een holistische benadering bij het ontwerpen van werkomgevingen. Organisaties wordt aangeraden om werkplekken te diversifiëren, verwachtingen te managen en flexibele werkafspraken te maken. Door deze inzichten te integreren, kunnen bedrijven werkomgevingen creëren die zowel productiviteit als welzijn ondersteunen.

Meer lezen

8 april 2025

Visueel verslag Kenniskring Teamgericht faciliteren bij hybride werken

De organisatie van werk
Dit visueel verslag van de eerste Werk in Transitie Kenniskring (maart 2025) laat zien hoe teamgericht faciliteren samenwerking en verbinding versterkt in een hybride werkomgeving....
20 maart 2025

NVM Kantorenmarkt rapport 2025

De organisatie van werk, De plaats van werk, Het kantoor, Welzijn en gezondheid
De publicatie NVM Kantorenmarkt Rapport 2025 schetst een beeld van een veranderende kantorenmarkt waarin duurzaamheid, locatiekwaliteit en werkbeleving centraal staan. Jacqueline Schlangen (CFPB) benadrukt het...
18 februari 2025

Understanding Co-Worker Relationships in Hybrid Work: Adapting to a Post-COVID-19 Workplace

De organisatie van werk
Deze dissertatie van Amie van Woudenberg laat zien dat hybride werk zowel nieuwe kansen als uitdagingen biedt bij het onderhouden van werkrelaties....
10 februari 2025

Visueel Verslag CFPB Impuls 2025

De organisatie van werk
Visueel verslag van de bijeenkomst CFPB Impuls die gehouden werd op 3 februari 2025 bij het Ministerie van Economische Zaken in Den Haag...
1 december 2024

Visueel verslag Kenniskring Trends en Ontwikkelingen

De organisatie van werk, De plaats van werk, Het kantoor, Welzijn en gezondheid
In dit visueel verslag (november 2024) blikt het CFPB terug op een kenniskring over hybride werken, samenwerking en werkgeluk....
7 november 2024

Locatiekeuzeprofielen. Waar werkt iedereen?

De plaats van werk
Rapport over de hybride werken binnen Nederlandse (semi)publieke organisaties. Het CFPB analyseerde data van meer dan 17.000 respondenten en onderscheidde zes zogenoemde 'locatiekeuzeprofielen'....
Figuur 1 Aandeel thuiswerken na Covid-19
5 november 2024

Kunnen kantoren kleiner?

Het kantoor
Dit wetenschappelijke artikel van het CFPB beschrijft hoe hybride werken de vraag naar kantoorruimte verandert. Sinds de Covid-19-pandemie is hybride werken een blijvend onderdeel geworden...
1 november 2024

Campus NL – Knowledge sharing and hybrid working, Annual report 2023-2024

De organisatie van werk
In dit rapport (2024) staat kennisdeling en hybride werken centraal binnen universiteitscampussen; het CFPB levert een bijdrage met onderzoek en reflectie....
1 oktober 2024

Visueel verslag Kenniskring Pilots (2024)

De organisatie van werk, Het kantoor
Dit visuele verslag van een Kenniskring van het CFPB (2024) laat zien hoe pilots bijdragen aan beter inzicht in hybride werken en inrichting van de...
30 september 2024

De toegevoegde waarde van pilots in de werkomgeving

De organisatie van werk
Deze publicatie over een CFPB-Kenniskringbijeenkomst biedt een analyse van de rol en impact van pilots binnen werkomgevingen, met een focus op hybride werken. Pilots worden...

_jouw privacy

Allereerst willen we aangeven dat we zorgvuldig met je gegevens zullen omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hechten we veel waarde aan de veiligheid van je gegevens! Wil je meer weten over je privacy? Check dan onze privacy policy. Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@cfpb.nl